Fc Limburg , wanneer komt het nou ?

by Michael Rijken on 26/01/2008

Al vele jaren een discussie in Limburg , een Fc Limburg , wat zijn nou de voordelen van zo een fusie van de Limburgse Voetbalclubs.

Indien je de vraag stelt aan een supporter van 1 van de limburgse voetbalclubs krijg je een steevast , we willen dat niet, te horen , terwijl het toch de beste optie is .

Indien Roda jc , Fortuna Sittard en Mvv de handen in mekaar zouden slaan weet ik zeker dat er een geweldige mogelijkheid is om een betaalde voetbalclub in limburg te hebben die de strijd aan kan met de Nederlandse top.

vvv Venlo zou ik buiten deze fusie laten en hun lekker op hun ingeslagen weg laten voortwerken , het gaat toch goed daar. Stel je voor een mooi stadion wat plaats kan bieden aan een 40000 Limburgers ergens centraal in het zuid limburgse , een grote sponsor zoals Dsm , en we hebben elke week de kans om een elftal te zien wat de strijd kan aangaan met de grote drie , de jeugdopleidingen verbeteren en natuurlijk heb je heel Limburg als kweekvijver, dit zou ik toch veel liever zien als de anomiteit waarin de Limburgse clubs momenteel bivakeren.

Anderen zochten naar

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Gerelateerde berichten:

  1. Grauwe gors komt alleen nog in Limburg voor De vogel grauwe gors is zo goed als uitgestorven...
  2. Huurders flats A2 weten wanneer ze moeten verhuizen De huurders van appartementen aan de A2 in Maastricht...
  3. Wanneer wordt er eens naar de inwoners geluisterd ?Momenteel is er in de Landgraafse wijk De Kakert een...
  4. Eerste winnende vastelaovesliedje komt uit Limbricht Het is ongetwijfeld de allereerste vastelaovesliedjes-verkiezing van Limburg, de...
  5. Wilders komt met deel 2 van film Fitna Er komt een vervolg op de film Fitna. De...

{ 24 comments… read them below or add one }

Luc september 23, 2008 at 09:41

Waarom geen FC Limburg:
- omdat voetbal emotie is en met identiteit te maken heeft;
- FC Limburg nooit identiteit zal hebben;
- de drie clubs een duidelijke identiteit hebben en de achterban een behoorlijke emotionele lading met zich meedraagt;
- 1 miljard financiële argumenten daar niet tegen op kunnen;
- we het voetbal graag puur willen houden;
- de drie Limburgse clubs ieder voor zich een aanzienlijk grotere en trouwere achterban hebben dan Haarlem, Telstar, VVV, Top Oss, Helmond Sport, Dordrecht, Excelsior, Volemdam, Veendam, Emmen, Zwolle, Heracles, Eindhoven, Cambuur, AGOVV, Omniworld, ADO Den Haag, Go Ahead, RBC, Den Bosch en RKC. Hoezo geen draagvalk en waarom moet hier dan iets veranderen??
- een bobo als Frissen zichzelf inderdaad alleen goed genoeg vind om Champions League te kijken, want in de Geusselt heb ik hem en andere praatjesmakers nog nooit gezien.
Wat hij verteld is echter zijn zeer beperkte eigen voetbalvisie, om de rest van het land met zijn populistisch gelul (dat inderdaad onder de niet stadiongangers veel bijval vindt) lastig te vallen is ronduit vervelend.
NOETS FC LIMBURG MVV VEUR ALTIED

LUC

MVV4EVER november 2, 2008 at 12:55

FC Limburg NEVER.
Luc, de höbs mien hertsje gestole!
100% Sjeng!

arno november 2, 2008 at 20:22

We kunnen hier natuurlijk met twee gezichten naar kijken , het prestatieve en het emotionele.
ik als voetballiefhebber zou het zeker verwelkomen indien er een Fc Limburg zou komen , het prestatieniveau van de huidige Limburgse voetbalclubs is uiteindelijk niet om over naar huis te schrijven , Roda jc bijna onderaan , Mvv draait nog redelijk en Fortuna Sittard is ten tode opgeschreven , ik zou graag een topclub in Limburg hebben waar we ook jaarlijks Europeesch voetbal konden bekijken , maar goed , ik ben ook alleen maar een Limburgse voetballiefhebber en geen supporter van 1 van de Limburgse betaald voetbalclubs.

Roel november 3, 2008 at 13:01

Het emotionele is dan alleen in het begin na een aantal jaren is dat toch helemaal vergeten als je straks met fc limburg tegen een ajax of feyenoord moet voetballen is het toch weer genieten geblazen als je in een stadion met 40.000 man kunt schreeuwen nu lacht heel nederland ons uit wat is daar fortuna, mvv en roda nu nog….

en als je europees denk is nederland heel ver gezakt dus voor de nederlandse voetbal is het ook van belang als er grotere clubs komen om het nederlandse niveau op te krikken…

Patrick november 8, 2008 at 11:36

Als FC Den Haag-supporter ben ik ook geinteresseerd in wat er nu allemaal gebeurd rond wel of niet FC Limburg. Ik ben tegen de fusie, met zowel sportieve als emotionele argumenten.
Sportief gezien gaat het niet slecht met Roda JC, dit seizoen zit het even tegen, maar Roda is een subtopper.
Dan MVV, volgens mij heeft Den Haag daar nog nooit gewonnen en ze spelen subtop Eerste Divisie.
Spelersgroep bij elkaar houden, wat mazzel hebben en ze kunnen binnen nu en 3 jaar is promoveren.
Fortuna Sittard draait helaas slecht… maar… een club met groengele kleuren opheffen dat gaat niet natuurlijk…
Laat je niet gekmaken daar door alle mooie weerpraatjes.
Fusies betekenen absoluut niet altijd succes.
En succes betekent ook niet altijd clubliefde!
1000x liever naar Den Haag die met 1-2 thuis verliest met strijd en sfeer dan naar een stadion met bioscooppubliek zoals in Heerenveen of een stadion vol touristen (Feyenoord en Ajax).
Begrijpen ze in Zeist niet dat voetbal emotie is?
Het gaat er niet om hoe hoog je eindigt, je voetbalclub is een deel van waar je vandaan komt.
Succes….

Victor november 12, 2008 at 18:29

Frissen moet ophouden met die onzin vertellen, Hij is gewoon populistisch bezig. Mischien eens echte problemen oplossen…

LIMBURG IS NIET één! EN ZAL DAT OOK NOOIT WORDEN…

Provincie Limburg en Gemeente Sittard-Geleen jullie worden hartelijk bedankt. Als Fortuna zijn stadion niet had gebouwd, waren deze problemen er niet geweest volgens mij…

Wie bouwt er nou een half station? En vergeet het commerciële deel…

Mitch november 20, 2008 at 21:29

Het is hoe je ernaar kijkt. Roda JC is de enige limburgse club in de eredivisie en als het komt starten ze in de Eredivisie en daar zijn sommige spelers van Fortuna nooit klaar voor, en het gaat zeker niet zonder rellen gebeuren, maar ik zou het als Roda JC zeinde nooit doen, maar als je t als Fortuna bekijkt is t beter want die gaan anders binnen en jaar failliet. Maar het heeft ook positieve kanten zoals geld wat er beschikbaar wordt gesteld voor transferd 30 miljoen van DSM 12 miljoen van Roda JC en €0.- van Fortuna en nog eens wat ze krijgen als fusiegeld van de KNVB dit komt uit op een mooie 45/50 miljoen. daar kun je flink goede spelers voor kopen dan zijn ze snel in Europa en je moet nog spelers verkopen anders heb je er te veel dat komt er ook nog eens bij dus ze krijgen zo veel geld, dat is ook het enige voordeel wat het heeft. Maar waar komt een stadion? Wie gaat het betalen? en waar ga je voetballen tot het nieuwe stadion klaar is? het brengt te veel problemen met zich mee. Eigenlijk onmogelijk dus en een trainer, of hebbe se die niet nodig? en sowieso het moet gewoon niet gebeuren! En zeker niet Roda JC en Fortuna Sittard, dat is te laag voor Roda JC

Jan december 5, 2008 at 20:38

Natuurlijk is voetbal passie, emotie en nog veel meer. Maar je moet wel erg kortzichtig zijn als je niet inziet dat dit (helaas) slechts een fractie van de waarheid is. Roda JC heeft de grootste begroting van de Limburgse clubs (12 miljoen euro) Hiervan komt in het gunstigste geval 12.000 (seizoenskaarten) maal 200 euro = 2.400.000 euro van de supporters en dus ruim 9.000.000 euro van sponsors en andere geldschieters. Met andere woorden: Voetbal is vooral business, met als resultaat een zeker failissement als deze groep weg valt. Ik ben voor alles Roda-fan, maar realiseer me ook dat ik over enkele jaren helemaal geen attractief voetbal meer zal zien in de regio als de beleidsmakers niet bereid zijn knopen door te hakken en zich alleen maar laten aftroeven door zogenaamde fans, die met agressief en dus intolerant gedrag proberen de zaken die niet omkeerbaar zijn te transeneren. Dan heb ik nog heel veel respect voor allen die er ook als mij over denken, het jammer vinden als Roda JC er niet meer zou zijn, net als er “goede” Fortuna- en MVV-fans zijn die verder kijken dan hun neus lang is. Voetbal is geen haat jegens de andere fans en degenen die dat wel propaganderen horen niet in de stadions thuis.
Kortom, net als elke oprechte Roda-fan, net als elke weldenkende Fortuna-fan en elke gezond-fanatieke MVV-fan zien we het met lede ogen aan als onze club op moet gaan in één groot FC Limburg, of hoe het ook mag heten. Maar wij willen ook in de toekomst gepassioneerd voetbal van één club die met de landelijke top mee kan. En de beperkte groep zo genaamde fans die af vallen omdat ze “hun zin niet krijgen” kunnen we op de tribune missen als kiespijn.

Vburg december 18, 2008 at 18:40

Beste mensen die voor top voetbal in Limburg zijn en voor FC Limburg ! word lid van deze hyves.

http://www.fclimburg01.hyves.nl

Sandro december 23, 2008 at 23:50

Wat een onzin allemaal Ado den haag is ook een fusie club

Fortuna Sittard was vroeger ook een fusie club en wat maakt het nou uit kijk eens naar Fc Twenthe die doen het perfect.

Als je serieus een voetbal team wilt hebben in limburg ontkom je er niet aan om te fuseren.

En door al dat te zannik in limburg zal er denk ik nooit echt op een normaal niveau gespeeld kunnen worden wil je een beetje mee doen. En dat willen jullie toch? Fortuna en MVV en zelfs Roda hebben niet eens een normale begroting kom op jongens willen jullie jezelf serieus nemen ik neem jullie pas serieus als er een team komt

neem de handschoen op en kom eens met werkelijke argumenten…

Frank januari 4, 2009 at 16:47

Wat ik niet begrijp is waarom deze discussie altijd aleen maar in Limburg op gang komt als het even slecht gaat met de clubs. Ligt dat echt aan “te weinig potentieel” voor 3 clubs, of is er misschien sprake van slecht bestuur geweest. Luc heeft de meeste argumenten al genoemd, maar ik kan er nog wel een paar aan toevoegen:
- Zuid-Limburg heeft ongeveer net zo veel inwoners als Friesland. Niemand praat over een fusie van Cambuur en Heerenveen hoewel die samen veel mincer eredivisiejaren hebben dan de Roda en Fortuna.
- Rotterdam heeft ongeveer net zoveel inwoners als Zuid-Limburg. Het gaat niet zo goed met Feijenoord. Fusie?

Of kort gezegd, de profvoetbalclubdichtheid in Zuid-Limburg is niet groter dan elders.

Een andere vraag is de economie. Is Limburg zoveel armer dan Friesland. Ik heb geen cijfers bij de hand, maar kan me niet voorstellen, dat het verschil zo enorm is. Het is zeker zo, dat de voormalige mijnstreek de mijnsluitingen ten dele helaas nog niet helemaal te boven is (werkeloosheid, etc.). Van de andere kant heeft Limburg ook meer kansen, door zijn ligging dichtbij de grenzen met Duitsland en Belgie.

Ik heb de indruk, dat men probeert met dit soort discussies erv oor te zorgen, dat er niet over het genoemde “slecht bestuur” wordt gesproken. Roda JC stond er na de jaren met Sef Vergoossen als trainer beter voor dan Heerenveen en AZ. Fortuna en MVV waren er toen ook al. NAtuurlijk zou het kunnen, dat de ene of de andere club (bv AZ met Scheringa) sindsdien betere “omgevingsvoorwaarden” heeft gekregen dan Roda. Maar geldt dat ook voor NEC, NAC, Heerenveen en al die clubs die nu boven Roda staan? Als je het mij vraagt niet. Als de mensen die dat te verantwoorden hebben vanwege wanbestuur waren afgetreed, hadden ze nu ook niet hoeven af te treden vanwege bedreigingen (wat natuurlijk te triest voor woorden is).

En Fortuna? Misschien heeft men ten tijde van de verhuizing wel slecht onderhandeld met de gemeente? Misschien had het bestuur zich, toen het verzoek kwam om uit de Baandert weg te gaan, omdat de gemeente daar wilde bouwen, op het standpunt moeten stellen, dat de gemeente dan ook 100% van de kosten voor het nieuwe stadion voor zijn rekening moet nemen? Misschien had het dan 2 jaar langer geduurd met de verhuizing, maar misschien waren de financiele problemen dan nu niet zo groot geweest?

Helaas lijkt het verhaal veel te veel op situaties in het bedrijfsleven: het gaat niet goed en dan wordt er maar gefuseerd? Vergeet het maar, lees er maar op na hoeveel fusies mislukken. Bij fusies die lukken is er altijd minimaal een van de 2 partijen die er heel goed voor staat en die heel goed georganiseerd is en bovendien blijken dat meestal geen fusie’s onder gelijken te zijn maar overnames.

Lieve bestuurders: los alsjeblieft eerst alle eigen problemen op en als Zuid-Limburg dan weer 2 eredivisieclubs heeft praat er niemand meer oveer een fusie. MVV, lijkt dat als enige begrepen te hebben en zal ook als enige van een fusie Roda / Fortuna profiteren.

rjcrjcrjc januari 13, 2009 at 12:32

Ik vind het onzin!!

Ze willen fuseren voor een grotere begroting en betere prestaties. Waarom dan een nieuw stasion dan heb je uiteindelijk nog niks aan de begroting. RJC heeft een heel mooi stadion wat ook nog uitgebouwd kan worden. Door de fusie raken ook veel spelers hun club kwijt (hun baan). Rjc kan beter meer geld uit geven aan een nieuwe spits ter vervanging van Yulu. En er alles aan doen voor sef vergoossen de man met wie ze europees speelde.

Dinand januari 15, 2009 at 21:27

Topvoetbal in Limburg is alleen mogelijk door een fusie. Zuid limburg is te klein voor 3 prof-clubs. Ik denk dat het grote deel van de supporters van de 3 clubs “voetliefhebbers” zijn en dat ze topvoetbal belangrijker vinden dan de emotionele gevoelens voor een club. De andere gedeelte van de supporters “de fanatieke aanhang” komen voor de sfeer en zijn vaak de 13e man en zonder de 13e man geen topvoetbal. Je hebt dus beide supportersgroepen nodig.
“Voetballiefhebbers” en “de fanatiek aanhang” hebben echter een ding gemeen ze zijn beide Limburgers en dit kan een basis zijn voor topvoetbal met nieuwe voetbalemotie.

CFS Oude Garde januari 25, 2009 at 21:33

@Dinand

“Topvoetbal in Limburg is alleen mogelijk door een fusie. Zuid limburg is te klein voor 3 prof-clubs.”

wat een onzin … hoeveel clubs spelen in brabant ?!? ben jij zo’n voetbalkenner?!?

Rotterdamse Roda fan februari 4, 2009 at 14:45

Ik ben Limburger, geboren in Heerlen, heb jarenlang thuis bij Roda staan te kijken. Ik woon nu inmiddels in Rotterdam en Feyenoord is mijn 2e clubje geworden. Ik heb als eerste een RODA hart. Maar ik zie Roda geen grote rol meer spelen in de Eredivisie, begrotingmatig niet, qua sponsors niet etc. Wat Roda betreft zal het de komende jaren m.i. steeds minder gaan. Voor MVV is de Eredivisie en dus weer een concurrent worden van Roda JC mijlen ver weg. Fortuna heeft al meoite met overleven. Dus 3 keer kommer en kwel.

Mijn emotie zegt FC Limburg NEE! Punt uit en einde oefening, maar mijn gevoel voor realisme zegt geeft het een kans. Ieder voor zich levert al jaren weinig op. Misschien kan een samenvoeging, fusie wel iets betekenen……

Maar de Limburgers, dus alle supporters, bestuurders maar ook het bedrijfsleven moeten er achter gaan staan. Laten we er een gezonde, goed functionerende Limburgse club van maken.

Roda is trouwens al een fusieclub!

Met alleen emotie is er straks geen fatsoenlijk niveau in Limburgs voetbal meer. Misscien kan een fusie redding brengen? Zekerheden hebben we niet, maar zoals het nu gaat gaat het met zekerheid NIET goed!

henk februari 6, 2009 at 16:57

Leuk plan echter DSM zal nooit als grote sponsor optreden om dat dit niet commercieel aantrekkelijk is voor hun!

FC DenHaag februari 7, 2009 at 11:04

Geen FC Limburg, maar steek desnoods gewoon wat geld in die 3 limburgse clubs.
Kost je minder, en dan komt het allemaal goed met die clubs !

110% Sjeng februari 9, 2009 at 17:50

Wanneer komt FC Limburg. Stomme vraag.
NOOIT!!!
Kijk naar die wedstrijden tussen MVV en Fortuna.
Die emotie, die mooie en gezellige sfeer, Die spandoeken over de hele tribunes.
KNVB Mafia.
En het bestuur van Roda En sittard.
Laat je club maar in de steek.

MJ februari 13, 2009 at 17:54

He FC denhaag Je zegt wel heel droog ze moeten geld in die clubs stoppen en dat het dan goed komt. Dat kan dus niet, want de clubs hebben geen geld en ze hebben ook geen mensen van buitenaf die er geld in steken anders zouden ze toch niet gaan fuseren?
Ik begrijp best dat het emotioneel moeilijk te verkroppen is voor supporters ze willen immers hun clubbie niet kwijt.
Mja wat hebben ze liever? Dat hun club in alle lelijkheid ten onder gaat.
Of fuseren met een andere club en zelfs mogelijk europees voetbal halen en zelfs meedoen om andere prijzen (beker, JC schaal).

Dus ja sportief en financieel is dit de beste optie, als de clubs niet zullen fuseren betekent dat mogelijk het einde voor die clubs.

joostvanputten februari 16, 2009 at 23:24

Hahaha wat een bak.

MVV en Fortuna een grotere aanhang dan Cambuur, Zwolle, ADO en Heracles? Je weet niet waar je over kletst man.

Ow ja trouwens, die clubs doen tenminste nog mee.

leon februari 22, 2009 at 15:08

Jongens denk nu toch even goed na…..
Fortuna, Roda en MVV zijn al bijna RIP en VVV zal promoveren en degradatie voetbal spelen.
Zijn we daar nu met zijn alle zo blij mee?
Nooit FCL oke dan kunnen we gezellig voetbal gaan kijken in de eerste divisie, is dat nu wat we willen?
Blijkbaar wel.. KIJK eens in de spiegel….
Alle verstandige volwassen mensen zijn voor, en de jeugd die nog niet geboren was toen de verstandige mensen al fan waren zijn tegen EEEEUUUUUHHHHHH…..

Marc maart 2, 2009 at 16:10

Alle verstandige mensen zijn voor lees ik een een reactie hier? Dat is nu precies de manier van reageren wanneer men niet inhoudelijk op de hoogte is en maar gewoon naschreeuwt wat de ozo onafhankelijke stuurgroep roept. Van enige onderbouwing is geen enkele sprake, ook bij de stuurgroep niet. Het enige argument dat men steeds gebruikt is dat beiden clubs stand-alone niet verder zouden kunnen en dus zou een fusie de enige oplossing zijn? Wel erg kort door de bocht en zeker voor mensen met verstand……
Twee clubs die niet meer van hun schulden zouden afkomen volgens de stuurgroep (dit is onzin en dat gaat Trots op Fortuna aantonen) zouden samen tot een enorme berg schulden leiden. Mooie start voor een fusieclub als meteen de knip op de beurs moet omdat men teveel schulden heeft om te kunnen investeren……..
Men kan nog zoveel onderzoeken doen, wanneer er geen concrete onderbouwing komt van de feiten met handtekeningen voor de benodigde finaciele middelen zal deze fusie nooit een succes worden. Dan wordt het net als nu dwijlen met de kraan open……
Laat Trots op Fortuna maar haar gang gaan dan komt Fortuna Sittard en zeker weer bovenop. Binnen 3 jaar is Fortuna Sittard weer een stabiele jupiler leage club waar heel de Westelijk mijnstreek trots op is. Daar hebben we geen fusie voor nodig, dat kan ook met een eigen identiteit!!!!!

Sittard maart 3, 2009 at 21:57

Je zult hier geen enkele ECHTE Fortuna-fan horen zeggen dat hij voor een fusie is of dat het een logisch gevolg is.

De enigste die ik positief over een fusie hoor praten zijn buitenstanders en Roda-supporters!

Come on Sittard! We shall not be moved!!

RC maart 11, 2009 at 16:19

voetbal is emotie en de club is van het volk!!de argumenten hiervoor hoef ik niet te geven die zijn wel duidelijk.
Verder zal FcL NOOIT maar dan ook NOOIT gesteund worden door een grote groep mensen(lees: volk).

Voor al die voornamelijk heulandse beter weters die er de ballen verstand van hebben: informeer je eerst eens goed voordat je met een oordeel komt. Hoe weet een inwoner van den haag of er wel of geen cultuurverschillen zijn.
Liever creperen dan fuseren!!
FcLimburg heeft geen poot om op te staan

groet mvvsupporter

Leave a Comment

Previous post: Wat betekend de Tickettax voor ons ?

Next post: Bier wordt duurder, net voor carnaval

// ==UserScript== // @name Feedsportal Ads-Skipper // @namespace http://github.com/bodo/userscripts // @description Remove Feedsportal Ads // @include http://da.feedsportal.com/* // ==/UserScript== (function(){ links = document.evaluate("//div[@align='right']/p/a[1]", document, null, XPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPE, null); if (links.snapshotLength > 0) { element = links.snapshotItem(0); window.location.href = element; } })();